صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

خرمشهر

خرمشهر مظهر پایداری و مقاومت مردم ایران در دوران دفاع مقدس شد. زیرا مردم خرمشهر و رزمندگانی که از شهرهای مختلف ایران خود را به آن جا رسانیدند، در مقابل چند لشکر مجهز به توپ و تانک دشمن برای حفظ این شهر مقاومت کردند.

عملیات شکست حصر آبادان:

با پیام امام خمینی مبنی بر شکسته شدن حصر آبادان نیروهای رزمنده ارتش و سپاه به همراه رزمندگان بسیجی در مهرماه 1360 در عملیاتی به نام «ثامن الائمه» برخی از مناطق اشغال شده را آزاد کردندو محاصره آبادان را در هم شکستند.

عملیات «ثامن الائمه»:

این عملیات خودباوری و اعتماد به نفس فرماندهان را افزایش داد و باعث شد نیروهای رزمنده با ایمان و توکل به خدا در چند عملیات متوالی، بخش های دیگری از مناطق اشغال شده را از متجاوزان پس بگیرند.

چگونه خرمشهر آزاد شد؟

پس از آزاد شدن مناطقی از خوزستان توسط رزمندگان ارتش، سپاه و نیروهای بسیجی که با هدایت و رهبری امام خمینی انجام شد، ارتش صدام با دادن تلفات زیاد و به اسارت درآمدن بیش از 18000 نفر از نیروهایش در هم شکست.

سرانجام در تاریخ سوم خرداد ماه 1361 خرمشهر قهرمان آزاد شد و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر فراز گلدسته های مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.

سرانجام به پیشنهاد سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پذیرش قطعنامه اعلام کرد و در نهایت در مرداد ماه سال 1367 با پذیرش قطعنامه شماره 598 توسط ایران و عراق جنگ هشت ساله به پایان رسید.


سایر مباحث این فصل